Pensioeninformatie tijdens de onboarding

Pensioeninformatie tijdens de onboarding
Start sterk: Pensioeninformatie tijdens de onboarding

Start sterk: Pensioeninformatie tijdens de onboarding

De eerste 90 dagen van de onboarding worden gezien als een kansrijk begin van een duurzame relatie. In een bijna overspannen arbeidsmarkt, waar het aantrekken en behouden van talent uitdagender is dan ooit, benadrukt Kirsten de Roo de essentie van deze initiële periode. Kirsten is een ervaren consultant op het gebied van HR en personeelsstrategie, en biedt een oplossing voor deze uitdaging door middel van haar workshop "Krappe arbeidsmarkt?" Kirsten is ook schrijver van het boek 'Personeelstekort begint bij jezelf' en is te beluisteren in haar podcast "Leiders & Herrieschoppers". De onboarding is dus niet slechts een tijdspanne om doorheen te komen, maar een fundamentele fase die het traject van medewerkers binnen een organisatie vormgeeft.

Het belang van goede pensioencommunicatie

De pensioenregeling is voor werknemers de meest kostbare secundaire arbeidsvoorwaarde. Vanwege de financiële waarde die eraan gehecht wordt en het feit dat pensioen ook wordt gezien als uitgesteld loon, is het misschien zelfs wel een primaire arbeidsvoorwaarde. Het moge duidelijk zijn dat de communicatie over zo’n belangrijke arbeidsvoorwaarde minstens net zo belangrijk is als de arbeidsvoorwaarde zelf.
 

Pensioencommunicatie tijdens onboarding

Waarom is de communicatie over de pensioenregeling tijdens de onboarding dan zo belangrijk? Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het hebben van een goede pensioenregeling én het communiceren hierover bijdraagt aan een relatie gebaseerd op vertrouwen en wederzijdse waardering. Het is een opmaat voor een langdurige (arbeids-) relatie met een betrokken en loyale werknemer. Verder is bekend dat betrokken en loyale werknemers productiever zijn en minder verzuimen. De communicatie tijdens de onboarding omvat overigens niet alleen het verstrekken van gedetailleerde informatie over de pensioenregeling zelf, maar geeft ook informatie over de rechten, plichten en de keuzemogelijkheden die de werknemer heeft.

Verder verneemt de werknemer op welke momenten hij updates kan verwachten, via welke kanalen de communicatie verloopt en hoe hij zelf vragen kan stellen of extra informatie kan opvragen. Dit zorgt voor helder verwachtingsmanagement bij de werknemer. 
 

Voordelen voor de werkgever

  • Versterking van het werkgeversmerk: Door vanaf dag één transparant en proactief te zijn over pensioenregelingen, versterkt een werkgever zijn reputatie als een zorgzame en verantwoordelijke werkgever.
  • Vermindering van verzuim en verloop: Werknemers die goed geïnformeerd zijn over hun voordelen, waaronder pensioen, voelen zich meer gewaardeerd en zijn geneigd langer bij een organisatie te blijven.
  • Verhoging van de betrokkenheid: Goede communicatie over pensioenen kan leiden tot hogere betrokkenheid en tevredenheid onder werknemers, wat de algemene productiviteit ten goede komt.
  •  Zorgplicht: Door een goede uitleg over de pensioenregeling met daarbij de keuzemogelijkheden snapt een werknemer waarvoor hij kan kiezen en geeft de werkgever invulling aan zijn zorgplicht.
     

Voordelen voor de werknemer

  • Financiële zekerheid: Een goed begrip van de pensioenregeling biedt werknemers een gevoel van financiële zekerheid en stelt hen in staat beter te plannen voor de toekomst.
  • Gevoel van waardering: Wanneer een werkgever de tijd neemt om pensioencommunicatie effectief te behandelen, voelen werknemers zich gewaardeerd en serieus genomen.
  • Beter besluitvormingsproces: Met duidelijke informatie kunnen werknemers weloverwogen beslissingen nemen over de vrijwillige keuzes in hun pensioenregeling.
     

Maak van uw pensioenregeling een prioriteit binnen uw organisatie.

Wilt u als werkgever van de pensioenregeling een primaire arbeidsvoorwaarde maken? Begin dan met een strategisch communicatieplan. Met behulp van onze HR-communicatiescan ontwikkelt u een op maat gemaakt communicatieplan dat is afgestemd op uw eigen personeelsbestand en specifieke wensen. De uitkomst is een gepersonaliseerd communicatieplan dat de betrokkenheid en tevredenheid van uw werknemers verhoogt. Onze adviseurs staan klaar om u hierbij te begeleiden en samen de best mogelijke strategie te vormen. Neem vandaag nog contact met ons op voor een persoonlijk advies en zet de eerste stap naar een effectievere pensioencommunicatie.

Jeroen de Vries

Wilt u meer weten?
Jeroen de Vries staat voor u klaar.

Met ruim 20 jaar ervaring heb ik al behoorlijk wat veranderingen in de pensioenwereld voorbij zien komen. Deze veranderingen leg ik graag in begrijpelijk taal uit aan werkgevers en/of werknemers zodat zij goed op de hoogte zijn van de impact en keuzemogelijkheden met hun pensioen.